Atelierul „Punți. Ciocniri. Tăceri.” – o discuție despre bullying, roluri și resurse personale
Joi, 28 noiembrie 2025, la Centrul de Consiliere și Psihoterapie „Sf. Nectarie” din Reșița, a avut loc atelierul „Punți. Ciocniri. Tăceri.”, o activitate dedicată înțelegerii și gestionării fenomenului de bullying în rândul tinerilor.
Atelierul a fost susținut de psihoterapeutul Giorgiana Ciucur și s-a desfășurat în cadrul proiectului „Mens Sana 2.0”, finanțat prin Corpul European de Solidaritate și implementat de ATOR Banatul de Munte.
Atelierul a reunit 30 de participanți, într-un spațiu de dialog sigur și empatic, în care adolescenții au avut ocazia să înțeleagă dincolo de etichete dinamica relațiilor tensionate și impactul profund al bullying-ului asupra sănătății emoționale.
Pe parcursul întâlnirii, tinerii au explorat:
Diferențele esențiale dintre glumă, conflict și bullying, pentru a înțelege limitele fiecărei situații și a nu le confunda.
Rolurile implicate în bullying – agresor, victimă, martor pasiv, martor activ și aliat – și cum se poate transforma pasivitatea în sprijin real.
Intervenții sigure și eficiente: „Ce pot face eu?”, o întrebare-cheie în formarea responsabilității personale.
Resurse interioare, metode prin care fiecare participant își poate folosi propriile calități pentru a acționa cu blândețe, curaj și empatie.
Atelierul a debutat cu un exercițiu de cunoaștere: Ce rol simt că am în grup? - o activitate care a ajutat la conștientizarea propriului mod de a relaționa.
Ulterior, participanții au lucrat cu cartonașe tematice, creând povești în nisip, conectând astfel situații reale de bullying cu experiențe personale, emoții și reacții. Acest proces a facilitat înțelegerea diferenței dintre o glumă nevinovată și o rană emoțională ascunsă în tăcere.
La final, fiecare tânăr și-a identificat „superputerea personală” – o resursă internă ce îl poate ajuta să fie un aliat pentru ceilalți, evitând postura de spectator pasiv și construind punți în relațiile sale.
Atelierul „Punți. Ciocniri. Tăceri.” reprezintă un pas important în direcția creării unui climat școlar și comunitar mai sigur, empatic și responsabil. Activitatea face parte din seria de evenimente dedicate sănătății mintale, emoționale și relaționale din cadrul proiectului „Mens Sana 2.0”.